Hva kan vi hjelpe deg med?

Her finner du de vanligste problemene vi ser ved TMD-klinikken.

Temporomandibulær dysfunksjon

Kjeveplager eller Temporo Mandibulær Dysfunksjon (TMD) som det heter på fagspråket, omfatter symptomer og problemstillinger som involverer kjeveledd, tyggemuskulatur og/eller tilhørende strukturer.

Kjevespenninger – Myofascielle smerter i kjeven

Smerter som følge av spenninger i kjevemuskulaturen er den vanligste årsaken til til smerter i kjeven. Smertene er som regel lokalisert til kjeveområdet, men kan også gi refererte smerter til tenner og tinningen.

Klikking i kjeven / Forskyvning av leddskive med normalisering

Dersom kjeven knekker eller klikker ved gaping og tygging kan det være fordi man har tilstanden leddskiveforskyvning med normalisering.

Kjeveleddsartrose

Slitasjegikt eller artrose i kjeveleddet som det også kalles er mest vanlig hos de som er over 50 år gamle, men dette kan også ramme yngre ned i ungdomsskolealder.

TMD-relatert hodepine – Kjevehodepine

Det er ikke kjent hvor stor andel av hodepiner som kommer direkte fra TMD, men det er en klar sammenheng mellom TMD og hodepine.

Hypermobilitet – Kjeveleddsluksasjon

Dersom man er hypermobil i kjeveleddene kan kjeven gå ut av ledd og føre til en såkalt “open lock”. Dette innebærer at man ikke klarer å lukke munnen igjen etter et stort gap.

Trigeminusnevralgi

Trigeminusnevralgi er en kronisk smertetilstand der man opplever sterke smerter i ansiktet. Dette er en nevropatisk smerte som følge av skade eller irritasjon på trigeminusnerven som er nerven som formidler følelse i ansiktet.