Slitasjegikt eller artrose i kjeveleddet som det også kalles er mest vanlig hos de som er over 50 år gamle, men dette kan også ramme yngre ned i ungdomsskolealder. Artrose innebærer at brusken i leddene slites bort slik at knoklene gnisser mot hverandre og fører til deformering av leddflatene. Ofte har man muskulære smerter og artrose i kjeveledd samtidig.

Det mest karakteristiske symptomet er skrapelyd når man beveger kjeven. Dette beskrives ofte som om man har “grus inne i leddet.” Det er ikke uvanlig med smerter i kjeveleddet. Ettersom dette ligger rett foran øret kan det føre til at det oppfattes som smerter i øret. Kjeven kan oppleves som stiv. Artrose i kjeveledd kan føre til at man får utfordringer med å bevege og bruke underkjeven på normal måte. Hvor mye symptomer og plager den enkelte opplever som følge av kjeveleddsartrose varierer veldig.

Artrose eller slitasjeforandringer kan ramme kjeveleddene på samme måte som andre ledd i kroppen. Kjeveleddsartrose er en lavgradig betennelsesprosess hvor leddbrusken blir slitt ned og det blir mindre leddvæske til å smøre leddflatene. Dette kan føre til deformasjon og redusert funksjon i kjeveleddet. Det er flere faktorer som kan spille inn og føre til kjeveleddsartrose. Overbelastning som følge av bruxisme (tanngnissing), bittfeil, traume til kjeven og genetisk predisposisjon er blandt disse.

En grundig sykehistorie og undersøkelse vil kunne avdekke om det mest sannsynligvis foreligger artrose i kjeveledd. Dersom det er behov kan man også rekvirere røntgen, CT eller MR som en del av utredningen. Dette vil da være for å kartlegge eventuelle deformasjoner i kjeveleddene.

Det finnes flere behandlingsalternativer for å lindre symptomene i kjeven. Det er enighet om at man først bør forsøke reversible/konservative behandlingsformer. Dette betyr reseptfrie betennelsesdempende og smertestillende, og/eller manuell behandling slik vi tilbyr ved TMD­klinikken. Man kan også forsøke invasiv behandlig som injeksjon av kortison eller hyaluronsyre. Videre er skylling av kjeveledd eller annen kirurgi et alternativ i de mest omfattende tilfellene.

Ved smerter i eller området rundt kjeveleddene kan du dempe dette ved å ise ned området. Bruk da en ispose eller frosne erter, legg et kjøkkenhåndkle i mellom huden og isposen og kjøl ned i ca. 10 minutter. Dette kan man gjenta en gang i timen. Man kan også forsøke reseptfrie smertestillende som for eksempel Ibux og Paracet. Disse kan benyttes enten hver for seg eller i kombinasjon. Dersom smertene er særdeles plagsomme kan det i en periode være fornuftig å begrense bruken av kjeven. Unngå å bite eller tygge unødvending som f.eks. bruk av tyggegummi. Spis myk mat som smoothies eller supper.

About the Author:admin