Hodepine er en veldig vanlig plage og ca 8 av 10 har hatt hodepine i løpet av det siste året. Den vanligste hodepinen er spenningshodepine som man mener kommer av spenninger i hode­ og nakkemuskulaturen. En undergruppe av dette er TMD­-relatert hodepine hvor strukturene relatert til kjeven gir hodepine i tinningene. Det er ikke kjent hvor stor andel av hodepiner som kommer direkte fra TMD, men det er en klar sammenheng mellom TMD og hodepine.

Symptomer:

Hodepine som sitter i tinningen enten på en eller begge sider i tillegg til andre kjeveplager som f.eks.stivhet eller smerter i kjeven. Hodepinen kan forverres eller forbedres ved ulike kjevebevegelser. Som regel har man hodepine også andre steder i hodet da man kan ha overlapp med mer vanlig spenningshodepine. Det er vanlig å beskrive hodepinen som et press eller et stramt bånd rundt hodet.

Årsaker:

Muskelknuter eller triggerpunkter i kjevemuskulaturen gir smerteutstråling til tinningene. Disse muskelknutene kommer som følge av spenninger i kjevemuskulaturen etter stress, tanngnissing eller sekundært til andre kjeveplager.

Vurdering:

Dersom man har hodepine og kjeveplager bør man få dette undersøkt hos helsepersonell med erfaring med TMD. Man vil da gjennom sykehistorien og undersøkelsen se om det er sammenheng mellom hodepinen og kjeveplagene. Dette kan være et viktig steg på veien for å redusere hodepinen. Det er mye overlapp mellom spenningshodepine og TMD relatert hodepine, men det som er spesifikt for TMD relatert hodepine er at den er lokalisert til tinningene, den endres/påvirkes av kjevebevegelser som f.eks. tygging, tanngnissing, gaping/gjesping og at man i tillegg har en annen form for TMD.

Behandling:

Behandlingen vil være rettet mot den underliggende årsaken vi finner gjennom sykehistorien og undersøkelsen. Vanligvis benytter vi ulike manuelle teknikker for behandling av kjeveplagene i kombinasjon med øvelser man gjør på egenhånd. For de som gnisser eller biter tenner anbefaler vi å få tillaget en bittskinne hos tannlege.

Hva kan du gjøre selv:

Avspenning av nakke­ og kjevemuskulaturen vil være viktig. Pust godt med magen og sørg for å senke skuldrene i hverdagen. Regelmessig trening vil redusere spenninger i nakke­ og kjevemuskulaturen. Sørg også for god søvnhygiene slik at kroppen får slappet av om natten. Reseptfrie medikamenter som Paracet kan hjelpe til med å redusere hodepinen.

Bestill time
Hodepine

About the Author:admin