Hypermobilitet - Kjeveleddsluksasjon

Et hypermobilt ledd kan strekkes lenger enn det man anser som normalt. Dersom man er hypermobil i kjeveleddene kan kjeven gå ut av ledd og føre til en såkalt “open lock”. Dette innebærer at man ikke klarer å lukke munnen igjen etter et stort gap.

Man klarer ikke lukke munnen igjen etter et stort gap. Dette kan være ubehagelig og smertefullt.

Dersom leddbåndene som sørger for stabiliteten i kjeveleddene kan strekkes mer enn hva som er normalt kan underkjeven gli for lang frem og kile seg fast på fremsiden av en benet knokkel i overkjeven. Normalt sett skal ikke underkjeven kunne føres så lang frem at dette skjer.

En kjeveleddluksasjon eller “open lock” vil være synlig ettersom man ikke er i stand til å lukke munnen.

Tilstanden behandles ved at en kyndig terapeut hjelper kjeven på plass igjen. Det vil normalt sett være sårt og ømt i flere dager etterpå. Man kan da bruke reseptfrie betennelsesdempende og smertestillende for å dempe smertene. I tillegg kan man ise ned området med en ispose. I noen tilfeller må man sette bedøvelse i kjeveledd og muskler for å klare å få kjeven på plass igjen. Dersom man får gjentagende episoder med at kjeven går ut av ledd kan det være aktuelt med operasjon for å begrense bevegeligheten i leddet.

14-DSCF9282 (redigert)

Etter man har hatt kjeven ute av ledd vil det være viktig å unngå store gap. Man bør også unngå å tygge hard mat som for eksempel seigt kjøtt og gulrøtter. Man bør også gjøre stabiliserende øvelser for kjevemuskulaturen.