Kjevespenninger - Myofascielle smerter i kjeven

Smerter som følge av spenninger i kjevemuskulaturen er den vanligste årsaken til til smerter i kjeven. Smertene er som regel lokalisert til kjeveområdet, men kan også gi refererte smerter til tenner og tinningen.

Kjevespenninger gir typisk smerter og anspenthet i kjevemusklene. Smertene kan være i ansiktet, over tyggemusklene, i ørene eller de kan trekke opp i tinningene. Vanligvis beskrives disse som “verkende,” “ murrende” eller som “pressende.” Redusert gapeevne eller smerter ved tygging er vanlig i tillegg til smerter.

Muskelspenninger er et resultat av overbelastning, vanligvis som følge av feilbelastning over tid. Typisk oppstår dette som et resultat av at man biter tennene sammen i forbindelse med stress. Mange våkner opp med smerter eller stivhet i ansiktet om morgenen etter at de har gnisset eller bitt tennene sammen om natten. Stramme muskler vil kunne påvirke bevegelsesmønsteret til kjeven slik at man opplever redusert gapeevne eller sikk­sakk­ mønster når man gaper. Ved akutte muskelspasmer kan kjeven låse seg slik at man såvidt klarer å gape opp.

En grundig sykehistorie og undersøkelse bør gjennomføres for å finne ut hvilke muskler som gir plagene og hva som forårsaker spenningene. Da kan man best kartlegge årsakssammenhenger, gi riktig behandling og legge en fornuftig plan for videre oppfølging.

Man kan benytte forskjellige behandlingsteknikker med fokus på å frigjøre stramme og ømme muskler. Ved TMD­-klinikken bruker vi blandt annet manuelle teknikker som tøyning, mobilisering, instrument assistert bløtvevsbehandling og triggerpunktakupunktur. Vi behandler ofte nakke og brystrygg i tillegg da dette ofte henger sammen med spenningsmønstret vi ser hos de med kjevespenninger. Det er viktig å lære øvelser du gjør på egenhånd slik at du selv kan både bedrive egenbehandling og forebygging selv.

Ved stressrelaterte plager vil avspenning være viktig. Pust godt med magen, slipp ned skuldrene og pass på at du ikke biter tennene sammen. Gå turer, gjerne ute i skog og mark, og forsøk være tilstede i øyeblikket. Biter man tenner om natten vil det være en god idé å få tannlegen til å lage til en bittskinne. Har du akutte plager kan du dempe smertene ved å legge på is i 10-­15minutter. Legg da en ispose eller pose frosne erter i et kjøkkenhåndkle og bruk til å kjøle ned det vonde området.